top of page

RÅD OG ANSVAR SOM GAST

Hvad er en gast:
En gast er et begreb for en person som aktivt indgår som en del af den samlede besætning på en privatejet båd og båden sejler efter de retningslinier Søfartsstyrelsen har dikteret for fritidssejlads.

At være gast er hverken en charterferie eller en pakkerejse købt gennem et rejsebureau. En gast er en del af et fællesskab på en privatejet båd og man bidrager til udgifterne forbundet med drift af båd og udstyr. Man bidrager med sin del ved at betale et gastebidrag pr. dag. Og man bidrager samtidigt til fællesskabet med ens personlige kompetencer og erfaringer. Man har et medansvar for fællesskabet ombord og det forventes at man tager ansvar for sit eventyr.

Udgifter til mad og andre daglige fællesudgifter har ikke noget med gastebidraget at gøre og skal holdes adskilt fra gastebidraget, så det er gennemskueligt. Fællesudgifter deles ligeligt mellem ALLE ombord på båden (ikke kun gaster). ​​

Som gast er man selv ansvarlig for transport til/fra båden samt for at tegne en sygdom og hjemrejseforsikring. 

Råd/Anbefalinger:

Vi anbefaler at du finder et privatejet projekt med en offentlig, gennemskuelig og simpel økonomisk oversigt så du kan lave et retvisende budget for dit eventyr. Ligeledes anbefaler vi, at du finder et seriøst projekt som har erfaring i at sejle med gaster og som kender de områder de sejler i. 

Kan du finde et projekt som rent faktisk tager dig i hånden og hjælper dig med at forberede dig til dit eventyr og som tegner et realistisk billede af hvad det vil sige at være gast, så er du på rette vej. 

 

Undgå følgende projekter:
Der er dukket flere alternative måder at organisere sig på som bådprojekt, herunder som registreret virksomhed. En måde at organisere sig på, som vi selv brugte mere end to år på at undersøge til bunds, men valgte fra idet det simpelthen ikke kan lade sig gøre på lovlig vis. Det lyder umiddelbart troværdigt og de fører sig frem med at de er medlem af Rejsegarantifonden osv., men vi vil, på det kraftigste anbefale at du undgår projekter som er registreret som en virksomhed og det vil vi med følgende begrundelser:

  • De har IKKE og får IKKE den påkrævede chartertilladelse i de enkelte lande de sejler i og overholder dermed ikke den lokale lovgivning. 

  • Den faste besætning ombord har, med stor sandsynlighed, ikke den påkrævede uddannelse til at sejle erhvervssejlads med folk.

  • ​De har, med stor sandsynlighed, ikke de påkrævede ansættelseskontrakter i forbindelse med erhvervssejlads med dem som "arbejder" ombord som fast besætning.

  • ​De har, med stor sandsynlighed, ikke fået det årlige sikkerhedseftersyn som er et krav Søfartsstyrelsen til erhvervsfartøjer.


Du kan være sikker på, at hvis de bliver taget i bryde lokal lovgivning ved at sejle ulovlig chartersejlads, så dækker rejsegarantifonden ikke en krone og du står tilbage som sorteper. Grunden til at de er medlem af Rejsegarantifonden er, at de er blevet tvunget til det for at undgå at blive politianmeldt af Rejsegarantifonden på baggrund af utilfredse tidligere gaster, som har anmeldt dem. 
 

De har et hovedformål og det er at tjene penge på folks uvidenhed og søgen efter tryghed og det er smagløst og så langt fra hvad langturssejlads er og skal være og det er formentlig et spørgsmål om tid før det går galt og potentielt får det konsekvenser for alle de danske både som, lovligt, sejler rundt ude i verden.
 

bottom of page